Валентина Плужнікова – українська оперна співачка (мецо-сопрано). Випускниця Національної музичної академії ім. Чайковського (2021 р.), клас кандидата мистецтвознавства Геннадія Кабки. Лауреатка міжнародних конкурсів. З 2017 до 2019 року стажувалася у Оперній академії Teatr Wielki Opera Narodowa у Варшаві. У 2019 році була учасницею оперного фестивалю «Барток Плюс» в Угорщині та проєкту молодих співаків на Зальцбурзькому фестивалі, де дебютувала в опері Франческо Чілеа «Адріана Лекуврер». Також у 2019 році вперше вийшла на сцену Національної опери України в партії Зібеля в опері «Фауст» Шарля Гуно. З вересня 2019 року до червня 2021 р. стажувалася у «Метрополітен опера» за програмою для молодих вокалістів «Lindemann Young Artist Development Program».
Розмову вела Оксана Розовик.
- Я бачила на твоїх
фотографіях, що тебе ледве не з 9 місяців привчали до фортепіано…
- Так. У мене мама займалася музикою, закінчила музичну
школу. У нашій сім’ї вважається обов’язковим мати музичну освіту. І, щойно я навчилася сидіти, мама почала мене вчити усіляким гамам.Фото з особистого архіву В. Плужнікової
- Твоя мама –
фанатка музики?
- Так. Вона має гарну музичну освіту і дуже добре
знається на музиці.
- А вона співає?
- У неї є голос, але вона не співає. Поки вчилася,
співала у хорі.
- Коли ти почала
всерйоз займатися музикою, пішла до музичної школи?
- В 6 років. Я почала, як піаністка. І змалечку брала
участь у конкурсах. Мріяла стати відомою концертуючою піаністкою, дуже серйозно
займалася.
- І тобі
подобалося?
- Так, дуже! Гра на фортепіано була моїм захопленням,
моєю справою, якою я займалася все дитинство, юність. Я дуже мріяла про
концертну діяльність. І саме ця фортепіанна база дала мені те, що я маю зараз.
Тобто, я по-іншому дивлюся на музику, по-іншому вчу свої партії. Не так, як
звичайні вокалісти. Я аналізую музичну тканину зовсім по-іншому, як піаністка.
Це дуже допомагає мені вчити всю мою програму. Всі свої партії я вчу сама.
- У музичному
училищі ти вчилася на двох факультетах -
фортепіанному і вокальному. Як ти суміщала навчання, як все встигала?
- Це було важко. Але я добре суміщала.
- А не було такого,
що два екзамени ставили на один день?
- Було. І екзамени в один день були, і конкурси. Але я не
могла обрати. Я хотіла закінчити і фортепіанний відділ, і вокальний. А потім
вокал переміг.
- На якому етапі?
- Десь від початку. Вже на першому курсі музучилища я
поїхала на конкурс як вокалістка. Отримала там Гран Прі. І тоді зрозуміла, що
хочу співати. Мені дуже це подобалося. Я закохалася в оперу! І всі, хто мене
чув, казали, що мені треба вступати у консерваторію, обрати професію оперної
співачки.
- Коли стало зрозуміло, що у тебе мецо-сопрано?
- У мене ніколи не було високого голосу. Я з 6 років
співаю у хорі, і завжди була у другому сопрано. У мене з дитинства голос був
низьким, дорослим. Я була маленькою, а голос був дорослим. А ще він завжди був
дуже гучним, я співала «громче всех» (сміється).
Тобто, я від народження була мецо-сопрано. В училищі не давали визначення
голосам, просто вчили нас. А вже потім було видно, що це мецо-сопрано.
- Ти при вступі до
консерваторії побила рекорд – отримала максимальні 200 балів за кожен з трьох
турів творчого конкурсу. Як тобі це вдалося?
- (З гумором)
Співала добре! І все. Заспівала комісії – вони поставили. База з сольфеджіо у
мене була дуже високою, оскільки я – піаністка. Тобто, у мене була висока
музична ерудиція. Тому колоквіум з сольфеджіо здала без проблем.
- А як готувалася
до вокальних турів? Думаю, багатьом абітурієнтам буде цікаво дізнатися, як
потрібно готуватися, щоб досягти таких результатів.
- Просто займатися з педагогом. І все. Ніяких секретів.
Вступні іспити – це просто приходиш і співаєш. Нічого нового.
- Що ти співала при
вступі?
- Пісню Азучени з опери «Трубадур» і арію Дідони з опери
«Дідона та Еней».
- Коли ти почала
співати в оперній студії консерваторії?
- З 1-го курсу.
- У якій партії
дебютувала?
- Флори у «Травіаті».
- Скільки партій ти
заспівала, поки не поїхала до Америки?
- Всі мецо-сопранові, які були у репертуарі оперної
студії.
- А Любашу?
- Любашу тільки зараз заспівала. Це був мій дебют.
Державний іспит 23 червня. Я заспівала цю партію з однієї репетиції. У мене
була лише генеральна репетиція – і одразу вистава.
- Ти брала участь у
багатьох конкурсах. З дитинства, я так розумію?
- Так, з дитинства. Спочатку брала участь як піаністка, і
навіть перемагала. А потім вже і як вокаліста. У юнацьких конкурсах. І це були
конкурси міжнародного рівня. Я вже тоді їздила закордон. А коли вступила до
консерваторії, почала брати участь у конкурсах саме оперних співаків. У дуже
серйозних, відомих, престижних.
- Дуже велику. Завдяки конкурсам ти навчаєшся, тебе
бачать на міжнародному рівні, помічають, запрошують кудись навчатися. Це дуже
важливо.
- Кажуть, що
перельоти, проживання і харчування на конкурсах оплачує сам учасник. Це правда?
- Так. Деякі конкурси оплачують житло, а деякі ні. Я
часто оплачувала житло сама. Всі перельоти у мене були за свій рахунок.
- Тобто, якщо сім’я незаможна, то студентові дуже складно взяти
участь у престижному конкурсі?
- Так. У мене звичайна сім’я,
середньостатистична. Всі мої досягнення – це досягнення моєї мами. Саме
завдяки їй я маю змогу їздити по світу, показувати себе і навчатися. Це все
завдяки її важкій праці.
- А які вимоги до
суконь на міжнародних конкурсах? Є вимога, щоб у кожному турі була нова сукня?
- Такої вимоги немає. Є лише одна вимога – у третьому
турі, коли співаєш у театрі, з оркестром, треба бути одягненою у довгу вечірню
сукню.
- Я знаю, що на 3-му
і 4-му курсах ти стажувалася у Польщі. Розкажи, що це за програма, як туди
потрапляють, чому там вчать.
- На всі програми потрапляють завдяки прослуховуванню. Це стандартно для всіх програм. Я туди вступила на 3-му курсі. Спочатку пройшла прослуховування у Києві, а потім – у театрі в Польщі. Це чудова програма. Вона мені багато чого дала. Ми займалися з відомими європейськими коучами, які дали нам знання мови, стилю. Ти починаєш по-іншому співати. Це зовсім інша освіта. Нам потрібно знати багато стилів, співати правильною мовою, з правильною вимовою. А не як тобі заманеться. Щоб французька була французькою, а італійська – італійською. Я навчалася там 2 роки, паралельно з консерваторією. Їздила до Польщі на майстеркласи раз на місяць чи раз на деякий період. Займалася з чудовими викладачами, такими як Ейтон Пессон, Матіас Рекстрод, Ольга Пасічник, Ізабелла Клосінська. Я багато чому там навчилася. І саме це дало мені ту базу, з якою я потім їздила на конкурси і на свої наступні прослуховування.
- А потім у тебе
була програма Зальцбурзького фестивалю?
- Так. Це літня програма. Вона тривала 2 місяці у
Зальцбурзі в Австрії. Це також навчання. Ти займаєшся з піаністами, коучами,
диригентами, викладачами мов.
На Зальцбурзькому фестивалі |
- Так. Мене відібрали у постановку на головній сцені. Це
була опера «Адріана Лекуврер». Я співала там партію мадемуазель Данжевіль.
- Що ти відчувала
поруч з такими зірками?
- Неймовірне щастя, велику радість. І я була вражена, що
такі видатні люди дуже прості у спілкуванні.
- А в «Метрополітен
опера» Ви перетиналися?
- На жаль, ні. З Юсіфом Ейвазовим перетиналися.
- Як ти потрапила
до «Метрополітен опера»?
- Я виступала у Барселоні на престижному конкурсі «Tenor Viñas». Пройшла у фінал, виграла 5-ту премію. І на цьому конкурсі у журі була
директор молодіжної програми при «Метрополітен
опера». Мені на пошту надійшов лист, що мене запрошують на прослуховування до
«Метрополітен опера». Через місяць я була у Нью-Йорку, пройшла прослуховування.
А ще через місяць мені надійшло офіційне запрошення на навчання по програмі «Lindemann Young Artist Development Program».
- Як навчатися в
інтернаціональній групі, де всі студенти з різних країн?
- Чудово! Це велике щастя, тому що ти знайомишся з новими
культурами, з великою кількістю неймовірних музикантів, неймовірних людей, переймаєш
їхній досвід, їхню культуру. Це прекрасно.
- А були якісь
складнощі, зумовлені різними культурами і різними мовами?
- Зумовлених культурами не було. Це цікаво – дізнаватися
нові традиції, звичаї. Мова у всіх одна – англійська. Всі нею спілкуються.
- Скільки мов ти
знаєш?
- Я розмовляю англійською та італійською. Зараз вивчаю
французьку. П’ять
чи шість років тому вивчала німецьку, бо думала вступати до Німеччини. Якщо ті знання підняти, то трішки буду розуміти німецьку.
- Які мови має
знати вокаліст?
- Англійську, щоб спілкуватися з колегами, режисерами, диригентами. Без неї міжнародна кар’єра неможлива. Для стажування закордоном теж потрібна англійська. Бажано знати італійську, бо це основна мова опери. І в Італії музиканти не спілкуються англійською. У мене був один випадок. На Зальцбурзькому фестивалі диригентом був італієць Марко Арміліато. Він прийшов на першу співанку, коли ми тільки знайомилися одне з одним, і одразу запитав: «Якою мовою спілкуватимемося? Італійською чи англійською?» І всі відповіли, що італійською. Всі знали італійську.
У партії Артура в опері "Нора" |
- На конкурсі Єви Мартон у Будапешті я виграла приз від
«Барток опера плюс» - участь у постановці. Це була абсолютна світова прем’єра
опери Альбіна Фріза «Нора». Вона ніколи раніше не виконувалася.
Я співала там роль Артура, молодого хлопця. Чудова опера! Вона сучасна.
Постановка була модерновою. Музика неймовірна! Але вона досить складна як для
сприйняття, так і для вивчення.
- У тебе була
велика партія?
- Так. Одна з головних.
- Ти змінила
багатьох педагогів. Які переваги і недоліки навчання у кількох педагогів
порівняно з навчанням у одного протягом усіх шести років перебування в
консерваторії?
- У мене так вийшло. У кожного свій досвід. Я шукала
свого педагога. У мене був важкий шлях у цьому плані, бо я завжди прагнула
віднайти якісь нові знання. Декому щастить одразу потрапити до свого педагога,
знайти свою людину. І з нею пробути дуже довгий час. Я вважаю, що, в ідеалі,
має бути одна людина, яка тебе контролює, веде і допомагає. Але, з іншого боку,
коли займаєшся у різних людей, у кожного можна щось почерпнути для себе. У
Європі такий підхід.
- З якими
складнощами стикаються вокалісти, які не володіють фортепіано?
- З вивченням партій. Думаю, їм обов’язково потрібен концертмейстер, який би з ними сидів і грав їм кожну ноту. Але деякі вокалісти чудово володіють фортепіано, навіть якщо у них немає фортепіанної освіти. Тим, хто не володіє, звісно, важче.
- Як ти вважаєш, у
якому віці варто починати займатися оперним співом, щоб досягти успіхів?
Буквально вчора мені знайома розповідала, що одна дівчина захотіла стати
оперною співачкою у 23 роки. До цього ніколи музикою не займалася і не завжди
точно потрапляє в ноти."Царева наречена", 23 червня 2021 р.
- Це все дуже індивідуально. Я почала займатися оперним
співом у 15 чи 16 років. А до цього з дитинства співала у хорі. Але у мене була
природна постановка голосу. Тобто, від самого початку проблем з технікою не
було. Я займалася у багатьох педагогів, у кожного є свої особливості, свій
підхід, але голос від природи вже був поставлений. Якщо ж дівчина у 23 не
завжди потрапляє у ноти, то чи варто взагалі починати? Це дуже важкий і довгий
шлях. До того ж, зараз опера сильно помолодшала. У багатьох сопрано в 23 роки
вже великі кар’єри, вони вже всюди співають. А раніше кар’єри починалися у більш пізньому віці, і в театрах починали співати пізніше.
І довшим був вокальний вік, вокальний шлях. Люди співали 30-40 років. Зараз 10
років кар’єри – це вже дуже добре. Бо голос зношується. Шлях у музиці індивідуальний.
Хтось починає займатися оперним співом у 6 років, а хтось – у 30. І робить
успішну кар’єру, працює в театрі.
- Ти стільки всього
встигаєш, у тебе дуже великі успіхи у музиці. А яке місце у твоєму житті займає
Інтернет, соцмережі?
- Соцмережі? Та ніякого. Є вони і є.
- Просто я знаю, що
деякі люди ледве не півдня в них просиджують.
- У мене немає часу сидіти у них півдня. Мені і так часу
ні на що не вистачає. А ще витрачати його на соцмережі… У мене є сторінки на
«Фейсбуці» та в «Інстаграмі». Я іноді роблю там пости. Але витрачаю на це мало
часу та енергії.
Немає коментарів:
Дописати коментар